Wednesday, June 29, 2011

Sitt on leiva isa

Ülalmainit fraasiga sattusin ma kunagi tõsistesse probleemidesse. Veel mängupõrgus töötades, korraldati meile üks kord mingi rühmatreeningu ja team-building'u huina-muina. Ürituse hilisemas faasis oli zastolje, kus klienditeenindajate kõrbevad südamed lahjema ja kangema joogi näol leevendust said. Jutt käis seal parajasti söögist ja olles dekanteerinud paraja suutäie kanjaablit lajatasin ma selle sita ja leiva lause letti, lootuses hiilata peenterava rahvatarkusega.
Samas lauas istus ka meie saatanliku asutuse tegevdirektor ja kuna ta oli varem tegev olnud pagaritööstuses, ei kõhelnud ma oma väljaütlemisega, sest olin kindel, et ta teab seda ütelust.
Nii see paraku ei olnud ja paar päeva hiljem kutsus meie kohaliku koopa hegemoon mind enda juurde vaibale. Juhatuses olla inimesed väga nördinud, et mina kui kogenud ja noorematele eeskujuks olev töötaja oma leivaisa kohta "sitt" ütlesin. Ähvardati sanktsioonidega alates palgakärbetest, laiast koonusest aanuses, lõpetades vallandamise ja häbiposti aheldamisega.
Tekkinud olukorras oleks lihtne olnud teha silmad märjaks ja üritada kogu asi arusaamatuseks vormistada, mida see kõik ka kahtlemata oli. Algul ma nagu isegi mõtlesin selle peale, aga nagu mul on omad puudused on mul ka oma tugevad küljed, millest ma väga hästi teadlik olen. Näiteks olen ma mitteametlik maailmameister trussikute seebiga pesemises (omaette pikk lugu, kuidas ma selle tiitli sain). Kuna sitastest trussikutest poleks tookord erilist kasu olnud, läks käiku mu teine voorus, mis on kriisiolukorras sitast saia tegemine. Niisiis kasutades oma slaavi sarmi, hoogsaid žeste ja südantlõhestavat monoloogi jalgsi Riiga matkanud Petersoni keelepärandist, oli olukord lahendatud ja kompensatsiooniks lollidega suhtlemise eest kauplesin ka peost puutumata jäänud kalvadossi omale.
Hiljem selgus, et tegevdirektor oligi patoloogiliselt paranoiline loll, kes kartis ametiühinguid ja lubas seltsimees Göranile kandid kaela saata kui too ei suutnud tegevdirektori idiootliku sõnavõtu peale naeru pidada. Sõnavõtt kusjuures oli väljapaistvalt loll, sest sõjardi kannatuse ja distsipliiniga Göran naerab ainult siis kui keegi jalaga munadesse või kaikaga pähe saab. Sõnahuumor paneb ehk kergelt muigama..kui sedagi.

Ja nagu alati - mitte sellest ei tahtnud ma tegelikult rääkida vaid leivast. Produktist, mida meie austet presidendiproua kõvasti promonud on elik koduses soojuses valminud isetehtud leivast. Mingi aeg kui teema aktuaalseks läks, võtsid paljud (peamiselt) naised, keda ka minu tutvusringkonnas leiab, pähe mõtte, et kodus tehtud leib on palju parem kui poeleib. Selles on südant ja kodusoojust. Rahvusromantiline leivalõhn kodus ja mida kõike veel. Külla ei saanud enam minna, sest nii kui üle ukse astusid, topiti käär hambusse: "Maitse! NII hea!!". Õllelauas kanakari muudkui jahus juuretisest ja võistu kiideti teiste leiba, lootuses saada paar head kommentaari ka oma käki kohta.
Jõle Eesti Asi on see kodus leiva küpsetamine nüüd. Nagu must leib ise ei oleks piisavalt oogry-moogry. Kodus peab käkkima.
Mina vaatan asja nii, et leivatööstuses näevad õppind spetsialistid - tootearendajad, tehnoloogid, pagarid, suurt vaeva, et küpsetada leiba, kuhu oleks talletatud traditsioonid, õpitu ja aastatepikkune kogemus. Seega vabandage kui ma kellegi koduses makaronikastrulis kokkusegatud käki suhtes skeptiline olen.
No ja lõpuks ei ole ju vahet, mida keegi omas kodus teeb ja mo pärast käkkige kasvõi neerud ninast välja. Mina toetan poeleiba - majandus kosub, inimesed saavad tööd ja nii.
Jutu kröömike on see, et mul on kohe-kohe köök valmis ja soolaleiva praaznik tulekul. Kui keegi mu kallitest seltsimeestest nüüd otsustab väga traditsiooniliseks minna ja soola-leiba tuua, siis teadke, et mitte mingil juhul ei taha ma kodukäkki üle oma ukseläve näha. Tulgu see nii südamest kui tahes. Diskreetselt näpuga näitamata vihjan :) Tavaline poest ostet vormileib on hea küll. Kokkuhoitud aega võite oma äranägemise järgi kasutada...lugege raamatut, tehke seksi või midagi muud meeldivat.  

13 comments:

dr Baarmän said...

Mitte et ma soolaleivale trügiksin, aga ettenägeliku inimesena soovitan ka koduküpsetet saia välistusnimekirja lisada. Slaavlasena sa võibolla leiva ja saia vahel nii peent vahet ei tee, aga kohalikele aborigeenidele on vaja eraldi öelda küll.

t05h4 said...

Einoh, ma leiva ja saia kontseptuaalset vahet mõistan küll :) Aga tänan, et tähelepanu juhtisid, ma lisan siis, et kodusaia ärge ka tooge.
Õlut kui vedelat leiba võib tuua. Samas jällegi koduõlu on big no-no, sest sellega on nagu leivaga, et iga pruulmeister kiidab oma jooki, aga lõpuks on ikkagi üks vedel pohmakas kõik.

Tuukan said...

Ja, tuntud esoteeriku-parateaduste tunnustamata magistrina, võin sulle kinnitada(kasvõi käsi Urantia raamatu peal) et isetehtud...ookei, käkk, omab tegija lisatud maagilist, peenenergeetilist(!!!) fluidumit. Et kui armastuse ja suure sooviga meister selle valmis voolib, on "sellel" lisaks toiteväärtusele ka head tervistparandavat, toonust, tuju ja muid asju tõstvat väge niiet halb hakkab.
Ja vastupidi. Kui kokk vihaga pätsi plätsib, saab sööja heal juhul koolikud. Pea meeles - mitte tehas versus kodu, vaid sõber versus vaindlane!

Anonymous said...

Kusjuures ma ei naernud vaid muigasin ainult :)

Mis seal pattu salata olen isegi selle leivaküpsetamisemaania läbi elanud. Esimesel korral tuli täitsa söödav välja, teisel ja kolmandal läks täitsa aia taha ja siis hakkas jahule ja muule nodile raisatavast rahast ning külaliste hammastest kahju ning tegin sellele pullile lõpu.

Aga anna siis teada milla võib läbi astuda ja kodusküpsetatud leiba mitte tuua.

Göran

Ray D. Noper said...

A kui keegi kringli toob, eh ? Kah sai, jah, raisk ?

MQ said...

ma olen täpselt ühe korra ise leiba teinud. siis, kui viibisin pikemalt seal maal, kus Göran oma nime on pärinud ja kus kord Alev Strömi ema tõsiselt käratas. Noh, olime siis meiegi selle häda ees, et tumedaim leiva moodi asi poes oli ikkagi hallikas sai. lükkasime siis sõbramehega isenikerdatud pätsikese ahju, ja et aeg paremini lendaks, läksime korra kõrvalmajja interneedusesse. Seal lendas aeg tõesti hästi, ja kui paar tundi hiljem leivategu meenus, siis naastes selgus, et leivategu õnnestus igati hästi - vähemalt selles aspektis, et musta värvi oli seal kamaluga. ja muu hulgas oleks toodang sobinud ka ehitusplatsile, näiteks mõne hoone nurgakiviks. rohkem pole sedasorti katsetusi raatsinud ma teha küll.

r. said...

Esimesed neli-viis leivategu lähevadki aiataha enamasti. Ja mitte niivõrd leivameistri kui pigem leivajuuretise pärast :P Kui norm leivameister on, siis alates mingist järgmisest võiks juba suht söödav olla.

Aga mina seni kujutasin ette, et austatud blogipidaja ikka päris tark inimene on. Vaat sulle kooki moosiga siis...

Absolutely Fabulous said...

Oh, r, eks meil kõigil tule elus ette pettumusi. Loodan, et seekordne väga valus ei olnud.

t05h4 said...

Odot, kustkohast see minu mõistus nüüd siis võrrandisse kargas? Kas silmas on peetud seost, et targad inimesed armastavad koduleiba?
Nagu ikka elus on ka sellel asjal mitu tahku ja tegelikult ei meeldi mulle koduleib samal põhjusel, miks näiteks Göranile meeldib. Meeldib nii palju, et ta ise seda teha üritas.
Vanarahvas nimelt teab rääkida, et värske koduleiva lõhn peletab tiblasid ja no ma tegelt ka ei või suuta mingis tšuhnaade haisus elada või veel vähem sedasi haisvat asja süüa.

notsu said...

äkki pidas seda silmas, et tarkadel ei ole eelarvamusi, mh?

Minu arust oleneb kõik ikkagi tegija oskusest ja andekusest. tööstusliku leivaga on üks häda see, et peaaegu üldse ei tehta juuretisega leiba, ainult pärmiga, mis kõlbab küll süüa, on isegi maitsev, aga ei asenda päris leiba. Mingi paar sorti ainult on, mis on juuretisega tehtud, ja igas poes ei ole saada. Teiseks on õudselt raske leida puhtast rukkijahust leiab, aga iga gurmaan teab, et just rukkijahu annab leivale vajaliku amülaasisisalduse, mida saias ei ole.

mis saia puutub, siis vaat vanasti (= kui mina veel noor olin) oli palju häid poesaiu saada, aga tänapäeval on enamik saiakesi kumja konsistentsiga pool-lehttainast. ja enamik saiapätse on jälle vahtkummi moodi konsistentsiga. Kus, oh kus, on vana hea "doktori leivake", mille ma lapsena enam-vähem iga päev koolist koju tulles ostsin ja tervenisti ära sõin? kus on köömnesaiakesed ja muu muistne hiilgus? Ma tean paari pagariäri, mis teevad õigeid saiu, aga enamasti on neil mingid ebainimlikud lahtiolekuajad, nt kell kuus õhtul pannakse kinni, kui mina vbla alles hommikukohvi lõpetan.

Koomas Toomas said...

notsu jutt on sulakuld!

Ja Toošal on kõik õigused võigast koduküpset' leiba mitte lasta üle oma koduläve. Jõudu-jaksu! Mis ei sega mul kodus küpsamast, paningi tunnike tagasi leiva käima;)

Anonymous said...

Tulevad meelde ussisõnad (Kivirähk)... ja päkapikkude võitlusleib. Kord sõbra pool imestasin üht tohutut leivajõhkamit, siis ta ütles et see on võitlusleib st paras lahingus vaenlasele virutada ja kui hästi läheb siis lastelastele pärandada. Maitsesin huvi pärast (sõber ise küpsetas), polnud midagi erilist, värskena ehk kõlvanuks paremini. Oma koduleiva tegemise kogemused olid nii hullud, et pole mitu kuud söandanud uuesti üritada - tuli selline lapik, keskelt täiesti nätske kökk. Lehmakooki meenutav. Sõbranna näris servad ära ja siis lendas üllitis prügikasti. Suurim küpsetusfeil siiani.
§

Eris said...

A miks sa ikkagi ütlesid, et sul sitt leivaisa on?