Wednesday, December 1, 2010

A word about Jebus

Lehes kirjutas, et Eesti pidi mingi uuringu kohaselt kõige paganam maa olema. Ma kuidagi sain kontekstist aru, et vist isegi maailmas.
Noh, kommentaare lugedes jäi mulje, et valdav enamus kodanikest on uhke, mõlema asja üle - Eesti pääses jälle pildile ja meil on valdav mitteusklik, ehk siis väidetavalt objektiivne maailmavaade.
Mind on kasvatatud kogu elu kristlikus vaimus, ristiti süütus eas õigeusku ja pärast seda tuli igal aastal pihil käia ja vanaema majas ikooni nähes rist ettevehkida. Ikoonid olid igas toas ja see muutus lõpuks päris väsitavaks. Ja kes õigeusu kirikus pihil käinud on, teab et pole see ka mingi naljaasi.
Kuna õigeusul minu rikutud hinge puhul kaliibrist ilmselgelt väheks jäi, pidin ma läbi mägieesti hangede mitme kilomeetri kaugusele luteri lastega pühapäevakooli sumpama, kus loeti Piiblilugusid ja pidi nutma ühe tüdruku isa pärast, kes kümme aastat tagasi liialt pikalt pudelisse vaatas ja pillid kotti pakkis. Õpetati seal igasugu vagadust, patukahetsemist ja palvetamist, sunniti külmas kirikus laulma ja vaeste ja väetite peale mõtlema.
Ei saa öelda, et kõik kristikud kogemused ebameeldivad oleks olnud, sest pärast seda kui ma risti kaelas nähtaval kohal kandma hakkasin, ei mallanud memm oma vihahoogudes mind enam näkku lüüa ja keskendus nendele piirkondadele, kust rist ei paistnud. Palju vähem valus oli kohe.
Aastatepikkusest kasvatusest ja propagandast hoolimata, pole mulle kristlik moraal siiamaani kohale jõudnud. Eks ma olin siis noor ja ei saanud võib olla päris hästi aru, miks ja kuidas. Kahjuks ei tunne päriselus ühtegi veendunud kristlast, kes mulle asja uuesti seletada suudaks. Mõni küll käib kirikus, aga meie rangelt mitteusklik ühiskond on teised araks teinud ja ei julgeta kiriku nimel sõna võtta. Ma taustsüsteemi tean, oleks nüüd vaja kedagi hakkajat, kes mulle asja rebu arusaadavas vormis maha müüks. Usun, et täiesti teostatav asi, sest isegi Elion suutis mulle kaheaastase kaabeltelevisiooni lepingu maha müüa, ilma et mu seda nüüd nii põlevalt vaja oleks olnud.

Võtke sõna kristlased ja paganad! Kuidas päästa minu hinge?

Kristlastel on isegi oma stand up! Tundub äge:

16 comments:

söör said...

Mm... mingis suvises artiklis lahati todasama teemat ja juleti kahelda, KUI uskmatud me nüüd ikkagi oleme. OK, ristiusku on ehk tõesti vähem kui mujal, see eest on meil lademetes igasugu Gaia-usku, horoskoobiusku, nõiausku jms kalduvustega inimesi.
Kui need nüüd samuti usklike sekka arvestada (ja usklikud nad siiski on, teadlikult või teadmatult), siis jäävad religioonitute read üsna hõredaks.
Jah, aga hinge päästmise osas küll aidata ei oska, endalgi hing niidiga kaelas.

Anonymous said...

Ma arvan et sa läed põrgusse. Praeguse ilmaga ei tundugi nii sitt väljavaade, eks.

credo said...

kui omavahel läheksid vastamisi jeebus ja spiderman, siis kes võidab? chuck norris ja seagal ei ole seekord mängus.

t05h4 said...

Jep, see siili kirjapandud point vist peab paika küll, et kuigi me ametlikesse religioonidesse suhtume leigelt, siis igasugused posijad ja nõia-intsud on meil tugevasti au sees. Ju siis on inimese loomuses soov ja vajadus uskuda millessegi kõrgemasse. Olgu see siis tätoveeritud endine vang või hiiul kasvav puu.
Mis seal pattu salata, sai isegi viis-kuus aastat tagasi mingi pendli-endli juures käidud. Oli depressiooni-probleem või noh lihtsalt kaua aega sitt tuju ja mõtlesin, et kui sisulist abi ei leia, siis teeb vana vähemalt oma mambo-džamboga piisavat koomuskit, et tuju paremaks läheb. Tuli välja, et väga adekvaatne pendlimees oli, luges osavalt kehakeelt ja nägi ära selliseid iseloomujooni, mida lihtinimene vb ei märkaks. Lõpuks nõidus ka seal midagi, andis konstruktiivset nõu edaspidiseks eluks ja paar päeva oligi päris viisakas tunne. Pärast võluväe mõju nõrgenemist tulid appi meelemürgid ja nii ma oma sitast tujust lahti saingi. Üsna positiivne kogemus oli kokkuvõttes. Ega ma sittagi seda nõia-värki ei usu, aga võõralt inimeselt pisut konstruktiivset hingeabi ja ei mingeid hirmulugusid põrgus põlemisest ja messia teisest tulemisest. Molestingut ka ei teinud ja kogu see käik oli minu jaoks lihtsalt uue kogemuse nimel raisatud 15 minutit.
Ma isegi mõistan, miks selline asi meie inimestele meeldib. Kel kõhklus hinges, sel soovitan igal juhul ära proovida...päris huvitav on see pendliga aura paikatoksimine.
Ja tegelt põleks hea meelega põrgus küll sellise ilmaga.

söör said...

Mulle meenusid selle kehakeele lugemise ja võluväe jutuga taaskord Pratchetti kirjeldatud nõiad. Üks edukas nõid peakski selline olema.
Või siis riaalitišöusse minema ja hiljem kellelegi pasunasse tuututama.

Lapsepõlves lohistati mind kah igasugu posijate manu (Kaika nõid jt), 9/10 ei suutnud muhvigi saavutada, ainus tegelane, kelle manamisest ka tõesti kasu oli (kuigi usku paranemisse, mida nad alati eeldusena nõuavad, mul seks momendiks enam polnud), oli mingi räpane läti vanamees kuskil Riia lähistel.
Saadud kogemuse ja isikliku statistika põhjal arvan tänini, et mõned... üksikud... vähesed... vist ikkagi tõesti ravivad. Samas enamik on suvalised sossid. Hoidun äärmustesse kaldumast :P

Call me a believer.

Eris said...

Tosha, vend, loe nüüd seda juttu avatud südamega.
Ühel päeval jõuab reaalselt kätte see hetk, kui sa ära sured. Kujuta seda päeva ette. Kui sul on õigus ja Jeesus on lihtsalt surnud juudipoiss, siis oled ka sina lihtsalt surnud venelane. AGA kui Jeesus on Issand ja sina ei usu, siis sa piinled igavesti põrgutules. IGAVESTI. Ja kui Jeesus on olemas ja sa usud, siis on sinu igavik paradiisis veel parem, kui 24/7 orgasm ja süstitud heroiin korraga. Miljard kristlast on juba valiku teinud ainiti uskuda. Arvestades, kui lühike ja kaduv on meie elu siin maapeal (kakskümmend seitse aastat sinu 67-aastasest elust on juba surnud, 40 veel jäänud elada), on Jumala uskumine ainuke loogiline investeering.

Lisaks veel, kas sa ei ole kuulnud, kui palju imelisi tervenemisi on evangeelsetel koosolekutel toimunud? ÜKSainus ime juba tõestab, et Jumal on olemas, rääkimata igapäevastest imedest. Ka sina võid vaikuses, siiralt palvetades Jumala puudutust tunda, aga selle jaoks pead sa muu kära oma peast hetkekski sulgema. Lisaks on sul veel südametunnistus (seegi on jumala hääl), millel pole jumalatust evolutsioonist lähtudes mingisugust kasu. Kui sa pöördud Kristuse juurde, saad endale ka suure perekonna, kõik kristlased on sinu õed-vennad Kristuses, ja nemad watchivad su backi igas olukorras. Nagu ülemaailmne hospitality club.

Eris said...

PS. Stand-up oli päris hea, nunnumeeter põhjas. Kahjuks olen nüüd sunnitud kaua kaua aega raiskama selle mehe vaatamiseks. Omalt poolt sullegi väike jõulukingitus: Doug Stanhope. Trust me, you'll be fhooked.

t05h4 said...

Eris, ma nüüd ei saagi aru, kas sa teed siin väga peent hjuumorit või ongi meerikamaa sul kaablid lühisesse ajanud ja lubanud pärast surma õndsat taevariiki, mille olemasolu muudab elu siin maa peal koledaks ja külmaks lörtsis sumpamiseks. Kristlased, kes enesetapu sooritavad teatavasti taevasse ei saa ja antud fakt lisab veelgi enam piina meie maisele elule. Istud ja ootad, et millal ometi minema saab sinna, kus on hea. Ja siis jumaliku huumori korras elad veel 120-aastaseks, et ikka rohkem maiseid naudinguid näeks.
Religioone on veel palju ka...isegi kristlus on killustunud äärmusteni, kus ühed kristlased usuvad, et teised kristlased taevasse ei saa ja kolmandad on veendunud, et kuskilt mütsist loetud tõdede kohaselt on tume nahavärv karistus eelmises elus kordasaadetud pattude eest ja meeste suguline vahekord emaste (mitte isaste) loomadega ei ole mingi takistus teel taevariiki. Sellistes asjades on muidugi keeruline erapooletuks jääda ja oleks mul kange kihk sigu n*kkuda või mõnda teisitimõtlevat inimgruppi lintšida ja allasuruda...noh, krt, ma oleks siis Korea kultuuripäevadel esireas istunud.
Kui minu ees seisaks kohustus valida religioon, läheneks ma asjale praktiliselt ja valiks islami, sest siis saan ma oma moorile koti üll tõmmata ja jääks ära see pidev trall baarides, kus igast purjus jormad mu naisele kätt masinasse ajavad niipea kui ma selja keeran. Krt, mis värk sellega on, näevad ju, et naisel on mees kaasas, ikka on vaja oma ilase keelega nillima minna. Kui ma siis baaripukiga tüübi uppi löön (ma ei oska kakelda ja minu taktika sellistes olukordades on mõnda rasket eset kasutades vastane ühe löögiga kahjutuks teha), saan ma süüdistava pilgu, sest käitusin šovinistlikult. Naine suudab ise enda eest seista. Nii et jah, Islami praktiline külg imponeerib. God is great!

t05h4 said...

Ja need ameerika koomikud...krt ma ei tea. Kaine peaga teevad pigem morniks...aga võib olla purjuspäi hakkab meeldima. Ma nädalavahetusel proovin.

Eris said...

Ei olnud huumor ja ise olen endiselt agnostik-ateist, aga lihtsalt tegin ausa katse sind veenda, täpselt nagu sa palusid. Ma ise tahaks PÄRISELT, et keegi mind sellel teemal veenaks, sest siis toimiks
1. psühhosomaatiline tervenemine
2. tax-free rikastumine ja kirikuruumide kasutamine
3. elu mõte
4. oleks 99% inimestega midagi olulist ühist
5. oleksin rohkem motiveeritud ennast vaimselt vormis hoidma ja kogu aeg superzen olema

Aga islamist ja naistest rääkides, sinna pole midagi teha, sul on lihsalt kuum naine, kes muide kogu aeg jahub, kui äge mees sa oled... Nii et kui ma oleks mees, siis mul tõuseks uhkusest pallikarvad püsti. Aga kui väga häirib, siis tuleb tõesti islam appi võtta või uus ja kole naine hankida.

t05h4 said...

Jah, täpselt, eks me kõik tahame aru saada usust ja võib-olla kristlusest kõige rohkem, sest kristlus on meie rahvast kõige enam puudutanud. Ma saan aru, miks arengumaades inimesed jumala poole pöörduvad, sest noh, lootusetus olukorras annab usk kindlasti tuge ja jõudu, aga no meie ühiskonnas jääb minu jaoks see usku pööramine arusaamatuks.

Naine on püss jah. Ise pole vist piisavalt kole, et võõrad jollid ligi tikkuda julgevad :)

Anonymous said...

kristliku standupi peale meenus mulle billy bob neck georgiast :)

Anonymous said...

a mul käisid ükspäev jehoovatunnistajad ukse taga. kahjuks oli mul mitmesugust tegevust pooleli, ei olnd mahti neid tuppa kutsuda - aga jätsid mulle lugemismaterjali, mille ma hoolikalt läbi töötasin, ja lisaks arvasin, et onud võiks kunagi teine kord tulla, ehk on mul siis rohkem aega. Eks tasub jah silmad-kõrvad lahti hoida ja infot koguda, sest palju see üks inimene üksi ikka jõuab teada ja aru saada.
MQ

Credo said...

mul käisid ka mõni aeg tagasi jehoovikud ukse taga. tungisid väravast sisse ja majaukseni. küsisid, kas nad võiksid mulle tutvustada meest, kes muutis maailma. jeesus nimeks. ma olin piisavalt kuri mingil põhjusel ja ütlesin, et kui minuti jooksul te kadunud ei ole, lasen kurja koera (taksi) neile kallale ja ise tutvustan neile ühe mehe (kalašnikov) loomingut, mis muudab maailma siiamaani. lahkusid kabuhirmus.
pool aastat hiljem, puhastasin köögilaual automaati peale järjekorset võistlust. keegi jälle koputab. fakk. samad tädid ukse taga. automaadi skelett käes, läksin ukse juurde. mille peale nad vaatasid mind ja minu käes olevat asja ning lahkusid, ise veel öeldes, et noormees, teis on palju kurjust.
no shit, scherlock...

Absolutely Fabulous said...

Tosha, Eris on see inimene, kes oma praeguse abikaasaga tutvudes esimesed poolteist tundi teeskles, et on veendunud saientoloog. Nii et näputäie soolaga maksab võtta tema juttu.

See kristlaste "loogika", et usu igaks juhuks, saad taevasse, on muidugi ahvi ila; jumal on teatavasti omnipotent ja omniscient ja hammustab ilmselt selle blufi kiiresti läbi, nii et taevaväravate tagant põrgusse lähed kiiremini kui Lauri Leesi munn Linnar Priimäe perse. So to speak.

Eris said...

Mitte saientoloog, vaid kreatsionist, sest tüüp väitis, et ta olevat NASAs raketiteadlane ja ma arvasin, et ta valetab, seega läksin ka omapoolsesse rolli sisse ja hakkasin kirglikult kreatsionistide parimaid argumente ekspluateerima.

Aga see on jumala tõsi, et ma mõnikord tahaks, et ma oleks võimeline usklik olema. Ma arvasin, et Toshal tuli ka usklikkuse tuju ja ma tõesti püüdsin teda veenda, aga ei õnnestunud.